ارسالي صميمي
طالبان و القاعده در افغانستان قدرتمند‌تر شده‌اند طالبان و القاعده در افغانستان قدرتمند‌تر شده‌اند

با ابراز نگراني از وخامت اوضاع امنيتي اعلام كرد؛

يك گزارش آمريكايي: طالبان و القاعده در افغانستان قدرتمند‌تر شده‌اند

 

يك گزارش نظامي آمريكايي با اشاره به اوضاع وخيم امنيتي در افغانستان و افزايش حملات به نيروهاي ائتلاف و نظاميان افغان اعلام كرد كه طالبان و القاعده در سال‌هاي اخير و پس از حمله آمريكا به افغانستان قدرتمند‌تر شده‌اند.

شبكه خبري سي‌ان‌ان به نقل از يك گزارش ارتش آمريكا و نيروهاي ائتلاف در افغانستان كه بر پايه اسناد و آمار بين‌المللي استوار است، اعلام كرد استفاده از بمب‌هاي مرگبار در مسير راه‌ها از ماه جنوری تا دسامبر در افغانستان 30درصد افزايش داشته است.

بر اساس اين گزارش همچنين حملات طالبان و سازمان تروريستي القاعده نيز 31درصد افزايش داشته است و اوضاع امنيتي افغانستان مصيبت‌بارتر شده است. از سوي ديگر بر اساس اين گزارش تلفات نيروهاي آمريكايي به صورت بي‌سابقه‌اي افزايش يافته است.

افزايش عمليات تروريستي در افغانستان تا جايي بود كه فرماندهان نظامي خواستار اعزام هزاران نيروي اضافي به افغانستان شده‌اند تا بتوانند خشونت‌هاي روزافزون را در اين كشور كنترل كنند و آنها را در جنگ افغانستان كه اکنون به جنگي فراموش‌شده تبديل شده‌ است، شركت دهند.

سي‌ان‌ان مي افزايد ميزات تلفات ارتش امريكا و نيروهاي ائتلاف در اين مدت 26درصد افزايش يافته است، اين در حالي است كه اين آمار در ميان نيروهاي ارتش افغانستان به 46درصد رسيده است.

به نوشته اين گزارش با وجودي‌ كه در بيشتر مناطق افغانستان آرامش نسبي برگزار شده اما درگيري‌ها ميان شبه نظاميان مسلح و نيروهاي بين‌المللي همچنان در مناطق شرقي و جنوبي اين كشور ادامه دارد و بيش از 70درصد حملات افغانستان در اين مناطق انجام شده است.

اين گزارش در ادامه پاكستان را پناهگاه امن نيروهاي مهاجم مي‌داند و معتقد است كه اين پناهگاه باعث شده است نيروهاي مهاجم اين امكان را داشته باشند كه عقب‌نشيني كنند و بعد از سازماندهي مجدد وارد درگيري شوند.

همچنين حجم انفجارات با خودروهاي بمب‌گذاري شده و ساير راههاي تروريستي نيز در 12 ماه گذشته افزايش داشته است، عمليات ربايش افراد و ترور در پايتخت نيز 50درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

تلفات شهروندان افغاني نيز در سال گذشته شاهد رشد چشمگيري بوده و در اثر حملات شبه نظاميان بيش از 60 درصد رشد داشته است.


February 3rd, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها